Kurs Concept Artu i Ilustracji - poziom zaawansowany
Prace wykonane na naszych kursach przez ich uczestników
Na skróty:
To już 10-ty SEZON Kursu Zaawansowanego! :)
Organizujemy go nieprzerwanie od 2015 r., prowadziła go dla nas już 12-stka wspaniałych artystek i artystów, aktywnych profesjonalnie na polu concept artu i ilustracji, pracujących w tym czasie przy grach takich jak m.in. Dying Light 2, Ori and the Will of the Wisps, The Witcher: Monster Slayer, Floodland czy The Last Alchemist. Udział w kursie wzięło już ponad 270 osób, zaczynaliśmy stacjonarnie we Wrocławiu, a teraz działamy ON-LINE i uczymy osoby z całej Polski (nie brakuje również uczestników łączących się spoza PL, choć wszystkie kursy są na razie w języku polskim).
Kurs na tym poziomie przeznaczony jest dla zaawansowanych i średniozaawansowanych artystów cyfrowych, zainteresowanych branżą gier, filmu, animacji czy reklamy. Skupiamy się na:
- efektywności projektowania nastawionego na przekazywanie treści i wspieranie wydźwięku emocjonalnego projektu
- nabyciu praktycznych umiejętności kreatywnego i projektowo zorientowanego myślenia
- stworzeniu pełnowartościowych prac do portfolio uczestnika
- konsultacji portfolio pod kątem aplikacji do najważniejszych firm w Polsce i za granicą
Najbardziej pracowitym uczestnikom nasze kursy pomogły w podjęciu pracy w firmach takich jak Techland, Vile Monarch, Spokko, Reikon Games, The Dust, NetEnt, Picadilla, Ten Square Games, Dash Dot Creations, NineZyme. Wiele mówi również fakt, że 3 z 4 obecnych prowadzących nasz Kurs Zaawansowany to absolwenci poprzednich sezonów tego właśnie Kursu, a jednocześnie wysokiej klasy artyści pracujący w branży.
Kurs odbywa się obecnie całkowicie w trybie ON-LINE. Forma kursu to teoria + praktyka: wykłady i pokazy, zadania do realizowania na zajęciach i "w domu", indywidualny kontakt z prowadzącymi, feedback i overpainty dla każdego uczestnika. Aby w pełni wykorzystać potencjał kursu, nie wystarczy praca na zajęciach - należy realizować prace domowe i je konsultować. Można wprawdzie oglądać zajęcia jak tutoriale i uczyć się na cudzych błędach podczas omawiania prac innych uczestników (nie wyrzucamy z zajęć za brak prac domowych;)), ale trzeba mieć świadomość, że jest to podejście dalekie od optymalnego. Największa wartość kursu to właśnie możliwość konsultowania swoich prac z doświadczonymi prowadzącymi, "pożyczania" ich wytrenowanego oka.
Ukończenie kursu poświadczone zostanie elektronicznym certyfikatem - pod warunkiem udziału w co najmniej 4 blokach kursu, zrealizowania głównych prac w poszczególnych blokach tematycznych oraz przesłania nam zebranych efektów końcowych (finalne prace + szkice, ćwiczenia, projekty).
PROWADZĄCY
Patrycja 'Pat Fix' Bartnik - artystka koncepcyjna i ilustratorka powiązana ze światem filmów, cinematików i gier komputerowych. Obecnie Senior Concept Artist w Techlandzie przy grze Dying Light 2, wcześniej pracowała w Platige Image przy tworzeniu cinematików takich jak: Metro Exodus, The Division 2, For Honor, Skull and Bones, CrossFire, Vampire the Masquerade 2, Total War: three Kinghtoms, Wonder Woman, Legendy Allegro oraz produkcji dla Netflixa - Love death & robots czy The Witcher. Jej doświadczenie obejmuje pracę na stanowiskach Concept Artist, Asset Lookdev Artist oraz Mattepainter, także przy teledyskach muzycznych i na planie filmowym. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie oraz studiowała na Univerisity of Ljubljana.
www.artstation.com/patfix
Kacper Madejak - Senior Concept Artist w Rebel Wolves (młodym studio założonym przez weteranów branży, współtworzących takie tytuły jak m.in. “The Witcher 3” i “Cyberpunk 2077”), wcześniej artysta koncepcyjny w firmie Spokko, należącej do grupy CD PROJEKT, odpowiedzialny za projektowanie postaci, potworów, środwiska i wielu różnych assetów w grze The Witcher: Monster Slayer. Swoją poważną przygodę z grafiką koncepcyjną rozpoczął w Fenomenarium na podstawowym kursie Concept Artu i Ilustracji u Kuby Witowskiego w 2015 r. (był to 1-szy sezon Kursu! :)), potem kontynuował naukę przez 2 sezony na poziomie zaawansowanym (2016-2018) pod okiem Konrada Czernika. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwoliły mu stworzyć autorski projekt, który przykuł uwagę wielu profesjonalistów z branży na evencie Promised Land (organizowanym w Łodzi przez CD Projekt Red), czego finalnym efektem było zatrudnienie przy projekcie bazującym na największym polskim IP, The Witcher.
www.artstation.com/kacpermadejak
Piotr Bystry - artysta koncepcyjny z ponad 10-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści do gier. Obecnie jako freelancer projektuje środowiska, obiekty i tekstury, wcześniej concept artist w Vile Monarch. Zamieszkuje w Warszawie, a współpracuje ze studiami z Polski i zagranicy, takimi jak Materia Design, Vile Monarch i Hyperstrange. Podczas pracy łączy ze sobą podstawowe techniki jak rysunek i photobashing z zaawansowanymi technikami 3D (modyfikatory, geometry nodes etc.). Pracował przy projektach takich jak Floodland i Devils Hunt. W latach 2016-18 uczestnik 2 sezonów Kursu Concept Artu i Ilustracji (poz. zaawansowany) w Fenomenarium pod okiem Konrada Czernika. W naszej Pracowni brał również udział w zajęciach z malarstwa, rysunku postaci z natury oraz plenerze malarskim.
www.artstation.com/piotrbystry
Dariusz Kieliszek - freelance illustrator & concept artist, specjalizuje się głównie w ilustracjach utrzymanych w stylistyce Dark Fantasy. Jego doświadczenie obejmuje pracę przy ilustrowaniu gier RPG, takich jak Pathfinder, gier karcianych, gier planszowych, okładek albumów, a także projektowaniu figurek. W latach 2017-18 uczestnik Kursu Concept Artu i Ilustracji (poz. zaawansowany, 1,5 sezonu) w Fenomenarium, pod okiem Konrada Czernika.
www.artstation.com/dariuszkieliszek
Początki kursu sięgają 2015 r. (dla ciekawych: historia poprzednich sezonów). Nawiązaliśmy wtedy współpracę z niesamowitym concept artystą Grześkiem Przybysiem, który nadał formę i wyznaczył kierunek tych warsztatów oraz poprowadził bloki #1 i #2 w pierwszym sezonie, a potem kilka bloków gościnnych w kolejnych. Grzesiek to rysownik koncepcyjny, wtedy ilustrator i współtwórca studia Division48, wcześniej concept artist we wrocławskim Techlandzie (pracował nad takimi tytułami jak Call of Jaurez:Bound in Blood, Dead Island i Call of Juarez: The Cartel). W Division48 współpracował z takimi klientami, jak Ubisoft, CD Project RED, Platige Image, tworząc animacje, ilustracje oraz materiały promocyjne (projekty takie, jak Witcher 3, Dying Light, Call of Juarez: Gunslinger, Might and Magic X, Heroes VII.
Przez cztery pierwsze sezony (2016-2019) kurs prowadził fenomenalny Konrad Czernik - wówczas Senior Concept Artist w firmie TECHLAND, z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży, pracujący przy takich tytułach jak Dying Light 1 i 2, seria Dead Island, seria Call of Juarez, Hellraid i kilka projektów realizowanych w ShortBreak Studios. Prelegent największych imprez branżowych (m.in. Digital Dragons, PGA, GIC), prowadzący szkolenia i wykłady na uczelniach wyższych (m.in. ASP we Wrocławiu, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Śląski, AGH w Krakowie) oraz w wielu zewnętrznych firmach. W tym czasie kurs objęty był oficjalnym patronatem przez firmę Techland.
W ramach kursu pojawiły się także bloki specjalne, prowadzone gościnnie przez takich artystów jak Greg Westphal (wtedy Concept Artist w Techlandzie, absolwent Feng Zhu FZD School of Design) i Milena Młynarska (wtedy Storyboard Artist w Techlandzie, ilustratorka). Następnie kurs przybrał formę bloków tematycznych prowadzonych przez różnych artystów koncepcyjnych i ilustratorów, takich jak Bożena Chądzyńska (znana wtedy z pracy nad grą Ori and the Will of the Wisps dla Moon Studios), Kasia 'Kafis' Zielińska (pracująca wtedy w Techlandzie przy Dying Light 2 oraz współpracująca z Wizards of The Coast przy grze karcianej Magic: The Gathering), Marcin Przybyś (szef studia Division48), Piotr Leszczyński (wtedy grafik 2D i concept artist w warszawskim studio Vile Monarch) oraz przedstawieni powyżej obecni prowadzący.
SEZON #10 : HARMONOGRAM KURSU 2024/25
W tym sezonie kurs odbywa się całkowicie w trybie ON-LINE
BLOK #1 Monster Concept Art (wrzesień-październik) (prowadzący: Kacper Madejak)
- projektowanie potworów z concept artystą The Witcher: Monster Slayer
- dwa nowe briefy do wyboru, inne niż w poprzednich sezonach
- konceptowanie potworów jest dobrym wstępem do bloku #2, ponieważ będzie bardziej eksploracyjne i nieskrępowane w porównaniu z większą precyzją wytycznych w przypadku postaci
- praca z briefem, moodboard i reference board
- podstawy teorii projektowania, designu i myślenia koncepcyjnego
- szukanie inspiracji, szkicowanie kreacyjne
- demo zastosowania ZBrusha do blockoutu postaci w 3D, omówienie podstawowych narzędzi ZBrusha i techniki pracy z rzeźbą w czasie produkcji
- praca nad konceptem z wykorzystaniem różnych technik: digital painting, photobashing, opcjonalnie rzeźbienie w 3D w ZBrushu (posiadanie go nie jest konieczne do wzięcia udziału w kursie)
- finalizacja konceptu i panel prezentacyjny
BLOK #2 Character Concept Art (listopad-grudzień) (prowadzący: Kacper Madejak)
- projektowanie postaci lub grupy postaci w określonym settingu, wybranym z kilku możliwości
- praca z briefem określającym klasy postaci do zaprojektowania
- omówienie podejścia do projektowania postaci w kontekście grupy/klas
- możliwość zaprojektowania grupy postaci lub pojedynczej postaci z wariantami, w zależności od zaawansowania i zaangażowania uczestnika
- omówienie różnych stylistyk projektowania postaci i doboru odpowiedniej metodyki pracy
- możliwość wyboru stylistyki według preferencji uczestnika - od realistycznej do mocno stylizowanej
- rozwinięcie technik z bloku #1 z uwzględnieniem różnic w sposobach projektowania postaci i potworów
- moodboard i reference board
- szukanie inspiracji, szkicowanie kreacyjne
- rozwijanie konceptu z wykorzystaniem różnych technik pracy
- finalizacja konceptu i panel prezentacyjny
BLOK #3 Enviro: projektowanie środowiska z wykorzystaniem photobashingu (styczeń-luty) (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- wykonanie kilku konceptów enviro dopasowanych do wybranego typu gry
- 3 całkowicie różne settingi do wyboru
- analiza przykładów, różnice między mood artem a key artem
- omówienie różnych stylistyk, ćwiczenia bryłowe i kompozycyjne
- czarno-białe szkice oraz omówienie efektywnych technik tworzenia kolorowych szkiców
- techniki photobashingu oraz wykorzystywanie go we wszystkich etapach projektowych
- aspekty techniczne grafiki wykorzystanej w grze, rozmieszczenie detalu, światło
BLOK #4 Enviro: projektowanie lokacji z wykorzystaniem technik 3D (Blender) (marzec-kwiecień) (prowadzący: Piotr Bystry)
- nowy brief
- omówienie różnych modeli pracy z Blenderem 3D w procesie powstawania concept artu
- szkicowanie lokacji: brainstorming, szukanie pomysłu na kolor i kompozycję
- tworzenie prostego blockoutu lokacji, sposoby jego interpretacji i wykorzystanie do tego technik 2D i 3D
- praca przy uzyciu 3D skanów i stockowych modeli
- oświetlenie i tworzenie nastroju lokacji
- obróbka i dostosowanie wykonanego renderu w 2D
- dopasowanie poziomu do stopnia zaawansowania i możliwości sprzętowych uczestnika
- możliwość realizacji projektu przy większym udziale pracy w 3D (dla bardziej zaawansowanych uczestników z mocnym sprzętem) lub prostszych technikach 3D z większym udziałem obróbki 2D
- wymagana jest podstawowa znajomość interface’u i nawigacji w Blenderze - można go opanować w bardzo krótkim czasie od zera np. z tutorialami Blender Guru (Level 1 wystarczy na potrzeby tego bloku)
BLOK #5 Vehicle: projektowanie pojazdu (maj-czerwiec) (prowadzący: Kacper Madejak)
- projektowanie pojazdu wybranego typu w settingu fantasy lub steampunk
- nowy brief, inny niż zeszłym sezonie
- praca z briefem, moodboard i reference board
- inspiracje, kreatywne przetwarzanie oczywistych form
- szkicowanie pojazdów, praca na sylwetkach, budowanie charakteru obiektów
- łączenie funkcji i formy
- storytelling, design elementów w settingu
- balansowanie detalu
- finalizacja konceptu i panel prezentacyjny
BLOK #6 Props: projektowanie broni do gry (lipiec) (prowadzący: Dariusz Kieliszek)
- główny projekt: broń do gry w stylu fantasy
- znajdowanie inspiracji, eksploracje teksturami/photobash
- shape design, rozkład walorów, lineart/drash
- kreatywne przetwarzanie funkcjonalnych form
- budowanie charakteru obiektów
- łączenie funkcji i formy
- ponowne wykorzystanie designu do wariantów
- sposoby projektowania zestawu broni
- omówienie podejścia do projektowania broni w odmiennym settingu na przykładzie sci-fi - różnice i podobieństwa
ZAPISY
Kurs podzielony jest na bloki: pięć 2-miesięcznych (każdy taki blok to 8 zajęć na przestrzeni ok 2 miesięcy) i ostatni 1-miesięczny (4 zajęcia). Bloki są niezależne od siebie, dlatego kurs można rozpocząć od dowolnego bloku. Zapisanie się na kurs wiąże się z umową i rezerwacją miejsca w grupie na stałe, do końca sezonu (wrzesień-lipiec), zgodnie z regulaminem kursu. Można zrezygnować wcześniej, z końcem bieżącego bloku, pod warunkiem zachowania miesięcznego wypowiedzenia. Nie ma możliwości rezygnacji z drugiego miesiąca rozpoczętego bloku, a rezygnację należy zgłosić mailowo najpóźniej 10-tego dnia drugiego miesiąca danego bloku, w sposób opisany w regulaminie. Zgłoszenie późniejsze (w szczególności na ostatnich zajęciach danego bloku lub później) daje możliwość rozwiązania umowy dopiero z końcem kolejnego bloku.
REGULAMIN Fenomenarium (Concept Art i Ilustracja) 2024/25 (PDF)
KURS CONCEPT ARTU I ILUSTRACJI |
OPŁATA MIESIĘCZNA |
Środy 18:00-22:00, poziom zaawansowany, tryb on-line, grupa od 16 lat |
660 pln (536,59 pln + 23%VAT) |
Opłata miesięczna jest stała - zawsze pokrywa 4 zajęcia, niezależnie od ich liczby w miesiącu (np. w październiku zajęć jest 5, a w grudniu 3, ale opłata za te miesiące jest taka sama). Zajęcia odbywają się według poniższego kalendarza - zwykle 4x w miesiącu, z następującymi wyjątkami:
- w październiku jest 5 śród, ale blok #1 kończy się 23.10 - opłata za październik obejmuje 4 zajęcia tego bloku;
- blok #2 zaczyna się 30.10, a ta ostatnia środa października mieści się w opłatach za blok #2 (listopad/grudzień);
- dzięki temu w blokach #1 i #2 jest równo po 8 zajęć i kosztują one tyle samo, mimo że grudzień jest krótszy (3 zajęcia ze względu na Święta);
- rzut oka na poniższy kalendarz powinien to wyjaśnić najlepiej.
Nie ma możliwości odrabiania zajęć w innej grupie, niewykorzystane zajęcia nie przechodzą na kolejny miesiąc, a opuszczanie zajęć nie uprawnia do zwrotu opłaty. Opłatę należy wnosić do 10 dnia danego miesiąca.
Co jest potrzebne do udziału w kursie?
Uczestnik powinien:
- dysponować oprogramowaniem graficznym (preferowany Adobe Photoshop w dowolnej wersji; możliwe jest też inne oprogramowanie, np. bezpłatna Krita, Procreate itd., z zastrzeżeniem, że prowadzący mogą tłumaczyć niektóre zagadnienia w środowisku Photoshopa, a niektóre techniki mogą nie być możliwe w innym oprogramowaniu; dla bloku #4 wymagany jest darmowy Blender w najnowszej wersji; w niektórych momentach kursu mogą być proponowane dodatkowe, opcjonalne, darmowe programy);
- dysponować sprzętem spełniającym minimalne wymagania tego oprogramowania (preferowany komputer + tablet graficzny; możliwy również iPad + Pencil lub podobny sprzęt, z zastrzeżeniem, że niektóre tematy są trudniejsze lub niemożliwe na iPadzie - np. Blender lub photobashing)
- dysponować dobrym łączem internetowym i mikrofonem (kamerka nie jest konieczna)
- założyć bezpłatne konto na platformie Discord (akceptując przy tym warunki korzystania z usługi)
- mieć opanowane podstawy rysunku (postać/perspektywa, walor) oraz podstawy digital paintingu (umiejętność pracy na tablecie graficznym, kolor) - prosimy o przesyłanie próbek prac potwierdzających te umiejętności
UWAGA: zakazane jest nagrywanie i udostępnianie zajęć ON-LINE oraz połączenie z platformą kursu za pomocą kilku kont jednocześnie.
FAQ: Nie potrafię ocenić swojego poziomu - jak określić, czy wybrać poziom średni czy zaawansowany?
Zadaj nam to pytanie mailem, prześlij link do portfolio (np. artstation, instagram) albo katalogu on-line z kilkoma reprezentatywnymi pracami (gdrive, onedrive itd). Prosimy nie przesyłać prac jako załączników do maila - tylko jako link.
Jak się zapisać?
1. ZAPISZ SIĘ korzystając z formularza zapisów
2. Skontaktujemy się z Tobą w możliwie najkrótszym czasie, żeby potwierdzić miejsce w wybranej grupie.
Wybrane prace wykonane przez uczestników naszego kursu:
Prace wykonane na naszych kursach przez ich uczestników
BLOK: Mood art: enviro
BLOK: Projektowanie postaci: kreatura
BLOK: Kolor w concept arcie
BLOK: Efektywne projektowanie
BLOK: Projektowanie postaci/grupy postaci
BLOK: Projektowanie lokacji/enviro
BLOK: Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
BLOK: Kolor w concept arcie
BLOK: Projektowanie postaci/grupy postaci
BLOK: Projektowanie lokacji/enviro
BLOK: Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
W POPRZEDNICH SEZONACH ZREALIZOWALIŚMY:
SEZON #9 : 2023/2024 (prowadzący: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik / Piotr Bystry / Kacper Madejak / Dariusz Kieliszek):
SEZON #8 : 2022/2023 (prowadzący: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik / Piotr Bystry / Kacper Madejak):
SEZON #7 : 2021/2022 (prowadzący: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik / Marcin Przybyś / Piotr Bystry / Piotr Leszczyński / Kacper Madejak):
SEZON #6 : 2020/2021 (prowadzący: Bożena Chądzyńska / Kasia 'Kafis' Zielińska / Patrycja 'Pat Fix' Bartnik / Marcin Przybyś):
SEZON #5 : 2019/2020 (prowadzący: Bożena Chądzyńska / Kasia 'Kafis' Zielińska):
SEZON #4 : 2018/2019 (prowadzący: Konrad Czernik):
- Mood art: enviro
- Projektowanie postaci: kreatura
- Storyboarding w produkcji gier, filmów i animacji (blok gościnny, prowadząca: Milena Młynarska)
- Ilustracja fantasy (okładka/karcianka/moodart) (blok gościnny, prowadząca: Milena Młynarska)
- Projektowanie lokacji: interior design i obiekty
- Efektywne projektowanie
SEZON #3 : 2017/2018 (prowadzący: Konrad Czernik):
- Kolor w concept arcie
- Anatomia na potrzeby concept artu i ilustracji (blok gościnny, prowadzący: Grzegorz Przybyś)
- Projektowanie postaci/grupy postaci
- Efektywne projektowanie (blok gościnny, prowadzący: Greg Westphal, absolwent Feng Zhu FZD School of Design)
- Projektowanie lokacji/enviro
- Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
SEZON #2 : 2016/2017 (prowadzący: Konrad Czernik):
- Kolor w concept arcie
- Projektowanie postaci/grupy postaci
- Projektowanie lokacji/enviro
- Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
- Efektywne projektowanie
SEZON #1 : 2015/2016 (prowadzący: Grzegorz Przybyś / Konrad Czernik):