Kurs Concept Artu i Ilustracji - poziom zaawansowany
Prace wykonane na naszych kursach przez ich uczestników
Na skróty:
- prowadzący
- harmonogram kursu 2023/24
- zapisy, cena, terminy
- KALENDARZ ZAJĘĆ
- niezbędny sprzęt i oprogramowanie
- wybrane prace uczestników
- historia
Kurs przeznaczony jest dla zaawansowanych i średniozaawansowanych artystów cyfrowych, zainteresowanych branżą gier, filmu, animacji czy reklamy. Skupiamy się na:
- efektywności projektowania nastawionego na przekazywanie treści i wspieranie wydźwięku emocjonalnego projektu
- nabyciu praktycznych umiejętności kreatywnego i projektowo zorientowanego myślenia
- stworzeniu pełnowartościowych prac do portfolio uczestnika
- konsultacji portfolio pod kątem aplikacji do najważniejszych firm w Polsce i za granicą
Najbardziej pracowitym uczestnikom nasze kursy pomogły w podjęciu pracy w firmach takich jak Techland, Vile Monarch, Spokko, Reikon Games, The Dust, NetEnt, Picadilla, Ten Square Games, Dash Dot Creations, NineZyme.
W sezonie 2023/24 kurs odbywa się całkowicie w trybie ON-LINE - wynika to z preferencji i zapotrzebowania uczestników. Forma kursu to teoria + praktyka: wykłady i pokazy, zadania do realizowania na zajęciach i "w domu", indywidualny kontakt z prowadzącym, feedback i overpainty dla każdego uczestnika.
Ukończenie kursu poświadczone zostanie elektronicznym certyfikatem - pod warunkiem udziału w co najmniej 4 blokach kursu, zrealizowania głównych prac w poszczególnych blokach tematycznych oraz przesłania nam zebranych efektów końcowych (finalne prace + szkice, ćwiczenia, projekty).
PROWADZĄCY
Kurs powstał we współpracy z Grześkiem Przybysiem, który nadał formę i wyznaczył kierunek tych warsztatów, poprowadził bloki #1 i #2 w pierwszym sezonie oraz bloki gościnne w kolejnych sezonach. Grzesiek to rysownik koncepcyjny, ilustrator i współtwórca studia Division48, wcześniej concept artist we wrocławskim Techlandzie (pracował nad takimi tytułami jak Call of Jaurez:Bound in Blood, Dead Island i Call of Juarez: The Cartel). W Division48 współpracował z takimi klientami, jak Ubisoft, CD Project RED, Platige Image, tworząc animacje, ilustracje oraz materiały promocyjne (projekty takie, jak Witcher 3, Dying Light, Call of Juarez: Gunslinger, Might and Magic X, Heroes VII.
Przez cztery pierwsze sezony (2016-2019) kurs prowadził Konrad Czernik - wówczas Senior Concept Artist w firmie TECHLAND, z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży, pracujący przy takich tytułach jak Dying Light 1 i 2, seria Dead Island, seria Call of Juarez, Hellraid i kilka projektów realizowanych w ShortBreak Studios. Kilka lat wspomagał aranżację środowiska gry, by płynnie przejść do specjalności projektowania postaci. Prelegent największych imprez branżowych (m.in. Digital Dragons, PGA, GIC), prowadzący szkolenia i wykłady na uczelniach wyższych (m.in. ASP we Wrocławiu, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Śląski, AGH w Krakowie) oraz w wielu zewnętrznych firmach. W tym czasie kurs objęty był oficjalnym patronatem przez firmę Techland.
W ramach kursu pojawiły się także bloki specjalne, prowadzone gościnnie przez takich artystów jak Greg Westphal (wtedy Concept Artist w Techlandzie, absolwent Feng Zhu FZD School of Design) i Milena Młynarska (wtedy Storyboard Artist w Techlandzie, ilustratorka). Następnie kurs przybrał formę bloków tematycznych prowadzonych przez różnych artystów koncepcyjnych i ilustratorów, takich jak Bożena Chądzyńska (znana wtedy z pracy nad grą Ori and the Will of the Wisps dla Moon Studios), Kasia 'Kafis' Zielińska (pracująca wtedy w Techlandzie przy Dying Light 2 oraz współpracująca z Wizards of The Coast przy grze karcianej Magic: The Gathering), Marcin Przybyś (szef studia Division48), Piotr Leszczyński (wtedy grafik 2D i concept artist w warszawskim studio Vile Monarch) oraz przedstawieni poniżej obecni prowadzący.
Obecny sezon kursu prowadzą:
Patrycja 'Pat Fix' Bartnik - artystka koncepcyjna i ilustratorka powiązana ze światem filmów, cinematików i gier komputerowych. Obecnie Senior Concept Artist w Techlandzie przy grze Dying Light 2, wcześniej pracowała w Platige Image przy tworzeniu cinematików takich jak: Metro Exodus, The Division 2, For Honor, Skull and Bones, CrossFire, Vampire the Masquerade 2, Total War: three Kinghtoms, Wonder Woman, Legendy Allegro oraz produkcji dla Netflixa - Love death & robots czy The Witcher. Jej doświadczenie obejmuje pracę na stanowiskach Concept Artist, Asset Lookdev Artist oraz Mattepainter, także przy teledyskach muzycznych i na planie filmowym. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie oraz studiowała na Univerisity of Ljubljana.
Piotr Bystry - artysta koncepcyjny z ponad 10-letnim doświadczeniem w tworzeniu treści do gier. Obecnie jako freelancer projektuje środowiska, obiekty i tekstury, wcześniej concept artist w Vile Monarch. Zamieszkuje w Warszawie, a współpracuje ze studiami z Polski i zagranicy, takimi jak Materia Design, Vilemonarch i Hyperstrange. Podczas pracy łączy ze sobą podstawowe techniki jak rysunek i photobashing z zaawansowanymi technikami 3D (modyfikatory, geometry nodes etc.). Pracował przy projektach takich jak Floodland i Devils Hunt. W latach 2016-2018 uczestnik Kursu Concept Artu i Ilustracji (poz. zaawansowany) w Fenomenarium pod okiem Konrada Czernika. W naszej Pracowni brał również udział w zajęciach z malarstwa, rysunku postaci z natury oraz plenerze malarskim.
www.artstation.com/piotrbystry
Kacper Madejak - Senior Concept Artist w Rebel Wolves. Do niedawna artysta koncepcyjny w firmie Spokko, należącej do grupy CD PROJEKT, odpowiedzialny za projektowanie postaci, potworów, środwiska i wielu różnych assetów w grze The Witcher: Monster Slayer. Swoją poważną przygodę z grafiką koncepcyjną rozpoczął w 2015 r. w Fenomenarium na podstawowym kursie Concept Artu i Ilustracji u Kuby Witowskiego, potem kontynuował naukę przez 2 sezony na poziomie zaawansowanym (2016-2018) pod okiem Konrada Czernika. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwoliły mu stworzyć autorski projekt, który przykuł uwagę wielu profesjonalistów z branży na evencie Promised Land (organizowanym w Łodzi przez CD Projekt Red), czego finalnym efektem było zatrudnienie przy projekcie bazującym na największym polskim IP, The Witcher.
www.artstation.com/kacpermadejak
Dariusz Kieliszek - freelance illustrator & concept artist, specjalizuje się głównie w ilustracjach utrzymanych w stylistyce Dark Fantasy. Jego doświadczenie obejmuje pracę przy ilustrowaniu gier RPG, takich jak Pathfinder, gier karcianych, gier planszowych, okładek albumów, a także projektowaniu figurek. Uczestnik Kursu Concept Artu i Ilustracji w Fenomenarium, (2017-18, poziom zaawansowany, pod okiem Konrada Czernika).
www.artstation.com/dariuszkieliszek
HARMONOGRAM KURSU 2023/24
W tym sezonie kurs odbywa się całkowicie w trybie ON-LINE
BLOK #1 Monster Concept Art (wrzesień-październik) (prowadzący: Kacper Madejak)
- projektowanie potworów z concept artystą The Witcher: Monster Slayer
- praca z briefem, moodboard i reference board
- różnice pomiędzy projektowaniem potworów a postaci
- szukanie inspiracji, szkicowanie kreacyjne
- demo zastosowania ZBrusha do blockoutu postaci w 3D, omówienie podstawowych narzędzi ZBrusha i techniki pracy z rzeźbą w czasie produkcji
- praca nad konceptem z wykorzystaniem różnych technik: digital painting, photobashing, opcjonalnie rzeźbienie w 3D w ZBrushu (posiadanie go nie jest konieczne do wzięcia udziału w kursie)
- tworzenie wersji kolorystycznych, przydatne techniki przy pracy z kolorem w Photoshopie
- finalizacja konceptu i panel prezentacyjny
BLOK #2 Projektowanie środowiska z wykorzystaniem photobashingu (listopad-grudzień) (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- analiza przykładów, różnice między mood artem a key artem
- omówienie różnych stylistyk, ćwiczenia bryłowe i kompozycyjne
- czarno-białe szkice oraz omówienie efektywnych technik tworzenia kolorowych szkiców
- techniki photobashingu oraz wykorzystywanie go we wszystkich etapach projektowych
- aspekty techniczne grafiki wykorzystanej w grze, rozmieszczenie detalu, światło
- wykonanie kilku konceptów enviro dopasowanych do wybranego typu gry
BLOK #3 Projektowanie postaci z wykorzystaniem photobashingu (styczeń-luty) (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- analiza przykładów i teoria conceptowania
- projektowanie postaci w settingu wybranej gry
- praca z briefem oraz feedbackiem
- praca z referencjami i inspiracjami - jak dobrać odpowiednie narzędzia i kreatywnie podejść do tematu
- szkicowanie kreacyjne, praca na sylwetach, proporcje, paleta kolorow, mood postaci
- photobashing - techniki i zastosowanie
- finalizowanie CA
BLOK #4 Projektowanie lokacji z wykorzystaniem technik 3D (Blender) (marzec-kwiecień) (prowadzący: Piotr Bystry)
- omówienie zastosowania Blendera 3D w procesie powstawania concept artu
- szkicowanie lokacji: brainstorming, szukanie pomysłu na kolor i kompozycję
- tworzenie prostego blockoutu lokacji, sposoby jego interpretacji i wykorzystanie do tego technik 2D i 3D
- praca przy uzyciu 3D skanow i stockowych modeli
- oświetlenie i tworzenie nastroju lokacji
- obróbka i dostosowanie wykonanego renderu w 2D
- wymagana jest podstawowa znajomość interface’u i nawigacji w Blenderze - można go opanować w bardzo krótkim czasie od podstaw np. z tutorialami Blender Guru (Level 1 wystarczy na potrzeby tego bloku).
BLOK #5 Projektowanie pojazdu (maj-czerwiec) (prowadzący: Kacper Madejak)
- projektowanie pojazdu wybranego typu w settingu fantasy lub steampunk
- praca z briefem, moodboard i reference board
- inspiracje, kreatywne przetwarzanie oczywistych form
- szkicowanie pojazdów, praca na sylwetkach, budowanie charakteru obiektów
- łączenie funkcji i formy
- storytelling, design elementów w settingu
- balansowanie detalu
- finalizacja konceptu i panel prezentacyjny
BLOK #6 Projektowanie broni do gry (lipiec) (prowadzący: Dariusz Kieliszek)
- główny projekt: broń do gry w stylu fantasy
- znajdowanie inspiracji, eksploracje teksturami/photobash
- shape design, rozkład walorów, lineart/drash
- kreatywne przetwarzanie funkcjonalnych form
- budowanie charakteru obiektów
- łączenie funkcji i formy
- ponowne wykorzystanie designu do wariantów
- sposoby projektowania zestawu broni
- omówienie podejścia do projektowania broni w odmiennym settingu na przykładzie sci-fi - różnice i podobieństwa
ZAPISY
Kurs podzielony jest na bloki 2-miesięczne - każdy blok to 8 zajęć na przestrzeni ok 2 miesięcy. Bloki są niezależne od siebie, dlatego kurs można rozpocząć od dowolnego bloku. Zapisanie się na kurs wiąże się z umową i rezerwacją miejsca w grupie na stałe, do końca sezonu (wrzesień-czerwiec), zgodnie z regulaminem kursu. Można zrezygnować wcześniej, z końcem bieżącego bloku, pod warunkiem zachowania miesięcznego wypowiedzenia. Nie ma możliwości rezygnacji z drugiego miesiąca rozpoczętego bloku, a rezygnację należy zgłosić mailowo najpóźniej 10-tego dnia drugiego miesiąca danego bloku, w sposób opisany w regulaminie. Zgłoszenie późniejsze (w szczególności na ostatnich zajęciach danego bloku lub później) daje możliwość rozwiązania umowy dopiero z końcem kolejnego bloku.
REGULAMIN Fenomenarium (Concept Art i Ilustracja) 2023/24 (PDF)
KURS CONCEPT ARTU I ILUSTRACJI | OPŁATA MIESIĘCZNA |
Środy 18:00-22:00, poziom zaawansowany, tryb on-line, grupa od 16 lat | 660 pln (536,59 pln + 23%VAT) |
Opłata miesięczna jest stała - zawsze pokrywa 4 zajęcia, niezależnie od ich liczby w miesiącu. Zajęcia odbywają się według poniższego kalendarza - zwykle 4x w miesiącu, a jeżeli jest ich wyjątkowo 5 albo 3, blok może kończyć się tydzień przed lub po zakończeniu miesiąca kalendarzowego, a kolejny blok odpowiednio rozpoczynać się tydzień wcześniej lub później (patrz: grudzień/styczeń w kalendarzu poniżej). Nie ma możliwości odrabiania zajęć w innej grupie, niewykorzystane zajęcia nie przechodzą na kolejny miesiąc, a opuszczanie zajęć nie uprawnia do zwrotu opłaty. Opłatę należy wnosić do 10 dnia danego miesiąca.
Co jest potrzebne do udziału w kursie?
Uczestnik powinien:
- dysponować oprogramowaniem graficznym (preferowany Adobe Photoshop w dowolnej wersji; możliwe jest też inne oprogramowanie, np. bezpłatna Krita, Procreate itd., z zastrzeżeniem, że prowadzący mogą tłumaczyć niektóre zagadnienia w środowisku Photoshopa, a niektóre techniki mogą nie być możliwe w innym oprogramowaniu; dla bloku #4 wymagany jest darmowy Blender w najnowszej wersji; w niektórych momentach kursu mogą być proponowane dodatkowe, opcjonalne, darmowe programy);
- dysponować sprzętem spełniającym minimalne wymagania tego oprogramowania (preferowany komputer + tablet graficzny; możliwy również iPad + Pencil lub podobny sprzęt, z zastrzeżeniem, że niektóre tematy są trudniejsze lub niemożliwe na iPadzie - np. Blender lub photobashing)
- dysponować dobrym łączem internetowym i mikrofonem (kamerka nie jest konieczna)
- założyć bezpłatne konto na platformie Discord (akceptując przy tym warunki korzystania z usługi)
- mieć opanowane podstawy rysunku (postać/perspektywa, walor) oraz podstawy digital paintingu (umiejętność pracy na tablecie graficznym, kolor) - prosimy o przesyłanie próbek prac potwierdzających te umiejętności
UWAGA: zakazane jest nagrywanie i udostępnianie zajęć ON-LINE oraz połączenie z platformą kursu za pomocą kilku kont jednocześnie.
FAQ: Nie potrafię ocenić swojego poziomu - jak określić, czy wybrać poziom średni czy zaawansowany?
Zadaj nam to pytanie mailem, prześlij link do portfolio (np. artstation, instagram) albo katalogu on-line z kilkoma reprezentatywnymi pracami (gdrive, onedrive itd).
Jak się zapisać?
1. SKONTAKTUJ SIĘ z nami i zapytaj o miejsce w wybranej grupie.
2. ZAPISZ SIĘ korzystając z formularza zapisów
Wybrane prace wykonane przez uczestników naszego kursu:
Prace wykonane na naszych kursach przez ich uczestników
BLOK: Mood art: enviro
BLOK: Projektowanie postaci: kreatura
BLOK: Kolor w concept arcie
BLOK: Efektywne projektowanie
BLOK: Projektowanie postaci/grupy postaci
BLOK: Projektowanie lokacji/enviro
BLOK: Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
BLOK: Kolor w concept arcie
BLOK: Projektowanie postaci/grupy postaci
BLOK: Projektowanie lokacji/enviro
BLOK: Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
W POPRZEDNICH SEZONACH ZREALIZOWALIŚMY:
2022/2023 (prowadzący: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik / Piotr Bystry / Kacper Madejak):
- Projektowanie środowiska z wykorzystaniem photobashingu (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- Projektowanie lokacji z wykorzystaniem technik 3D (Blender) (prowadzący: Piotr Bystry)
- Projektowanie postaci z wykorzystaniem photobashingu (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- Projektowanie obiektu z wykorzystaniem technik 3D (Blender) (prowadzący: Piotr Bystry)
- Monster Concept Art (prowadzący: Kacper Madejak)
2021/2022 (prowadzący: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik / Marcin Przybyś / Piotr Bystry / Piotr Leszczyński / Kacper Madejak):
- Projektowanie lokacji z wykorzystaniem technik 3D (Blender) (prowadzący: Piotr Bystry)
- Projektowanie postaci z wykorzystaniem photobashingu (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- Projektowanie pojazdu z naciskiem na storytelling (prowadzący: Marcin Przybyś)
- Projektowanie postaci 2D w stylu cartoon do gry lub komiksu (prowadzący: Piotr Leszczyński)
- Efektywne projektowanie środowiska z wykorzystaniem technik photobashingu (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- Monster Concept Art (prowadzący: Kacper Madejak)
- Projektowanie zorientowane na opowiadanie historii (prowadzący: Marcin Przybyś)
2020/2021 (prowadzący: Bożena Chądzyńska / Kasia 'Kafis' Zielińska / Patrycja 'Pat Fix' Bartnik / Marcin Przybyś):
- Projektowanie wiarygodnego świata gry (prowadząca: Bożena Chądzyńska)
- Projektowanie postaci/kreatury z wykorzystaniem photobashingu (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- Projektowanie środowiska z wykorzystaniem technik 3D (Blender) (prowadząca: Kasia 'Kafis' Zielińska)
- Flora i elementy organiczne (prowadząca: Bożena Chądzyńska)
- Projektowanie zorientowane na opowiadanie historii (prowadzący: Marcin Przybyś)
- Efektywne projektowanie środowiska z wykorzystaniem technik photobashingu (prowadząca: Patrycja 'Pat Fix' Bartnik)
- Enviro - grafika do gry 2D/2.5D (prowadząca: Bożena Chądzyńska)
2019/2020 (prowadzący: Bożena Chądzyńska / Kasia 'Kafis' Zielińska):
- Projektowanie wiarygodnego świata gry (prowadząca: Bożena Chądzyńska)
- Projektowanie środowiska z wykorzystaniem technik 3D (Blender) (prowadząca: Kasia 'Kafis' Zielińska)
- Projektowanie postaci (prowadząca: Kasia 'Kafis' Zielińska)
- Enviro - grafika do gry 2D/2.5D (prowadząca: Bożena Chądzyńska)
2018/2019 (prowadzący: Konrad Czernik):
- Mood art: enviro
- Projektowanie postaci: kreatura
- Storyboarding w produkcji gier, filmów i animacji (blok gościnny, prowadząca: Milena Młynarska)
- Ilustracja fantasy (okładka/karcianka/moodart) (blok gościnny, prowadząca: Milena Młynarska)
- Projektowanie lokacji: interior design i obiekty
- Efektywne projektowanie
2017/2018 (prowadzący: Konrad Czernik):
- Kolor w concept arcie
- Anatomia na potrzeby concept artu i ilustracji (blok gościnny, prowadzący: Grzegorz Przybyś)
- Projektowanie postaci/grupy postaci
- Efektywne projektowanie (blok gościnny, prowadzący: Greg Westphal, absolwent Feng Zhu FZD School of Design)
- Projektowanie lokacji/enviro
- Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
2016/2017 (prowadzący: Konrad Czernik):
- Kolor w concept arcie
- Projektowanie postaci/grupy postaci
- Projektowanie lokacji/enviro
- Projektowanie obiektu/pojazdu/broni do gry
- Efektywne projektowanie
2015/2016 (prowadzący: Grzegorz Przybyś / Konrad Czernik):
- Postać i kompozycja (prowadzący: Grzegorz Przybyś)
- Wehikuł i kreatywne szkicowanie (prowadzący: Grzegorz Przybyś)
- Kreatura - postać-zwierzę lub postać-bestia (prowadzący: Konrad Czernik)
- Projektowanie lokacji do gry (prowadzący: Konrad Czernik)
- Storyboard (prowadzący: Konrad Czernik)